Ce înseamnă încrederea

6 04 2011

O persoană cu o un brand personal îngrijit ştie că se poate avea încredere în sine şi va solicita şi de la cei din jur acelaşi lucru. La fel este şi pentru cei care se raportează la persuasiune ca şi la o artă. Încredere că lucrurile care sunt stabilite la începutul comunicării vor fi îndeplinite. Câteva lucruri importante sunt de punctat aici. Fără ingredientele despre care voi scrie în acest articol, stabilirea unui contract verbal la începutul oricărei relaţii nu este posibilă. Dacă este vorba despre o relaţie de cuplu, atunci ne gândim la satisfacerea necesităţii de a fi iubit/ă. Dacă este vorba despre o relaţie, de afaceri, atunci ne gândim la partenerul de negociere. În orice caz, dacă nu respectăm aceste reguli, sunt foarte mari şanse ca orice relaţie, tentativă de convingere să se ducă la vale, pentru că încrederea va fi erodată în urma unor percepţii greşit comunicate.

Incantata de cunostinta, domnule rac!

Incantata de cunostinta, domnule rac!

Încrederea înseamnă specificitate

Să luăm mai întâi relaţiile de cuplu. Unii oameni se implică în relaţii sentimentale fără să stabilească foarte clar, în detalii, ce urmăreşte fiecare, iar „pe parcurs” îşi dau seama că de fapt afilierea pe care o realizează nu le satisface interesele şi atunci încep să se acuze unii pe ceilalţi, în loc să-şi dea seama că fiecare a greşit prin a nu defini foarte clar de la început ce aşteptări şi disponibilităţi are. Sunt unele persoane, mai ales în relaţii sentimentale, care au o abordare de genul mai întâi să ne cunoaştem, vedem cum merg lucrurile şi stabilim pe parcursşi consideră că răspunsuri la întrebări de genul „ce este important pentru tine într-o relaţie?şi „cum îţi dai seama că ai parte de ceea ce este important pentru tine într-o relaţie?” „sunt plictisitoaresau „privează relaţia de spontaneitate. Aceasta este o reţetă sigură pentru nefericire perpetuă.

Dacă sunt personane fericite care folosesc o asemenea reţetă, este o simplă coincidenţă statistică, iar în momentul în care apare o criză, nu ştiu ce să facă pentru că nu au inteligenţa emoţională de a înţelege anumite aspecte elementare în comunicare. Iar acest lucru nu are nici o legătură cu vârsta sau cu educaţia formală. Afirm subiectiv cu nefericire că am cunoscut persoane „handicapate emoţional” (chiar psihologi) la aproape 30 de ani şi persoane care vedeau prin ceilalţi la 17 ani şi comunicau la un nivel avansat de maturitate emoţională fără să fi învăţat în viaţa lor o iotă de psihologie.

În articolul „Învaţă să-ţi comunici dorinţelede Patricia Castet, publicat în Psychologies, nr. 1/2007, versiunea în limba română, tradus de Cătălina Cristescu, este citată psihologul Viviana Muşu, care susţine că „Dacă te gândeşti că celălalt trebuie să bănuiască ce dorinţe ai, te comporţi ca un copil care crede că mama lui ştie tot ce gândeşte el

Încrederea înseamnă responsabilitate

Mai ales în afaceri, un contract nu asigură doar o bază de încredere, ci mai ales o bază de înţelegere a modului în care se va realiza colaborarea. Un contract de 2 pagini nu inspiră încredere tocmai pentru faptul că nu are suficientă specificitate. Sunt alte domenii în care îţi permiţi să vezi lucrurile în mare, dar nici iubirea şi nici afacerile în contextul stabilirii unor relaţii sau a unor afilieri nu sunt locul potrivit pentru perspectiva de ansmablu. Ai nevoie să fii atent/ă la multe, multe detalii.

Cuvintele sunt ca nişte amfore goale. Fiecare pune în ele ce vrea. Numai definiţia cuvântului „dragoste” are 26 de percepţii diferite în toată lumea. Rezultatele unei cercetări arată că oamenii au 263 de motive diferite pentru a face sex! Asigură-te că, înainte să existe încredere, această încredere este foarte clar definită. Orice relaţie, indiferent de tipul ei, implică responsabilitate, care este la polul opus faţă de „las-o, băi, că merge şi-aşa!”.

Responsabilitatea pentru comunicare aparţine fiecăruia 100 %.

Încrederea înseamnă strategie de convingere şi canal de convingere

În momentul în care există persoane care nu au încredere, acest lucru reprezintă un cost, prin timpul şi resursele suplimentare dedicate verificării informaţiilor. Fiecare individ are o strategie de convingere diferită de a acelorlalţi şi chiar de a sa, în diferite contexte. Extremele sunt naivitatea şi scepticismul etern. Un om ce gândeşte naiv va crede automat tot ce i se spune, fără să gândească, iar o persoană sceptică nu va crede nici când i se prezintă dovezi care sprijină un punct de vedere contrar celui propriu. Fiecare este responsabil să găsească o strategie de convingere proprie, satisfăcătoare raportată la realitatea exterioară. Nu îţi poţi permite să risipeşti prea mult din timp verificând aşa cum nu îţi poţi permite să rişti totul crezând din prima tot ce ţi se spune.

Încrederea se comunică prin canalul de convingere, care poate fi diferit de cel de procesare a informaţiei. Spre exemplu, ştim că procesăm informaţia prin patru modalităţi (termen specific din programarea neuro-lingvistică) posibile, majore: Vizual (ce vedem), Auditiv (Ce auzim), Kinestezic (ce simţim, ce pipăim, ce mirosim) şi Auditiv Digital (ce citim, ce raţionăm în interior despre informaţiile percepute prin cele 5 simţuri). Primele 3 sunt modalităţi, sau canale de receptare a informaţiei, iar al patrulea este un canal dedicat procesării şi rafinării ulterioare a comunicării. Fiecare din cele 4 poate fi un canal de convingere.

Un canal de convingere este cel prin care persoana se convinge că cineva este potrivit pentru un anumit context sau că o situaţie exterioară este aşa cum se prezintă în primă instanţă. Cel mai frecvent, există două canale de convingere, unul principal şi unul secundar, dar fiecare persoană poate să aibă orice combinaţie de 1, 2 sau 3 canele sau poate să aibă nevoie de informaţie pe toate cele 4 pentru a fi convins de acestea. Degeaba îi prezinţi unei persoane lucrurile într-o manieră vizuală, dacă acea persoană are nevoie de a auzi anumite lucruri într-un anumit context, sau are nevoie pur şi simplu să citească documentaţie pe acel subiect pentru a ajunge la o concluzie.

Concluzii

În orice caz, atunci când vrei să construieşti o relaţie cu cineva, deci în primul rând să convingi acel om, trebuie să fii atent/ă, cel mai adesea, la detaliile la care poate nu te-ai gândit: detaliile care sunt importante pentru interlocutor, nu pentru tine. Iar pentru asta, ai nevoie să comunici deschis şi cu atenţie: cum doreşte interlocutorul tău să fie convins? Iată un lucru pe care este foarte important să îl luăm în considerare.

Autorul articolului „Cum să vorbeşti pe limba interlocutorului” confundă canalul de convingere cu canalul de reprezentare din programarea neuro-lingvistică. Aceste două lucruri nu au nici o legătură directă între ele şi se măsoară diferit. Cineva poate avea o preferinţă vizuală într-un anumit context, spre exemplu, dar va avea un canal de convingere auditiv. Aceasta înseamnă că pentru a transmite informaţii va sorta după imagini, poze, reprezentări grafice, iar pentru a se convinge de cineva sau de ceva, va avea nevoie de informaţii audio.

Spre încheiere, încrederea cea mai importantă, din punctul de vedere al fiecăruia, rămâne cea în… sine, în propria persoană, lucru evident dacă este să ne raportăm la stima de sine. Vorbeam odată cu un cuplu şi l-am întrebat pe el: „Ai încredere în ea?”. El mi-a răspuns dintr-o dată: „Evident că nu! Cum aş putea să am încredere în ea, dacă nici ea nu are încredere în ea însăşi!?”. Acest răspuns m-a mirat iniţial, pentru că ştiam că se înţeleg bine – şi chiar se înţelegeu. Între timp, s-au despărţit, şi nu a fost din cauza vreounei „trădări”, ci tocmai din cauza insecurităţilor ei. În acest sens,

Omul care are incredere in el, capata increderea celorlalti.

Ţine minte!

Cata incredere vei oferi, atata incredere vei primi.

Te invit să accesezi listă de articole pe tema brandingului personal 

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Acțiuni

Information

10 responses

27 06 2011
Articole în legătură cu brandingul personal de Ştefan Alexandrescu « DISCERNE

[…] Ce înseamnă încrederea (partea I – 6 aprilie, partea II – 8 aprilie […]

Apreciază

24 09 2012
Materiale despre metaprograme, de Ştefan Alexandrescu « DISCERNE

[…] Ce înseamnă încrederea […]

Apreciază

24 10 2012
Dependenţa de cumpărături « DISCERNE

[…] convincer demonstration/modes, convincer representation – aruncă o privire la sfârşitul acestui articol) şi studiul piramidei nivelurilor neurologice, întrucât prima studiază foarte elocvent […]

Apreciază

24 07 2014
Motivaţia, bat-o vina! | DISCERNE

[…] Ce înseamnă încrederea (6 aprilie 2011) […]

Apreciază

20 09 2014
Ce înseamnă încrederea | My Blog

[…] Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Preluat de aici.  […]

Apreciază

6 10 2014
Cercetarea dependenţei de cumpărături | Jurnalul Bucurestiului

[…] convincer demonstration/modes, convincer representation – aruncă o privire la sfârşitul acestui articol) şi studiul piramidei nivelurilor neurologice, întrucât prima studiază foarte elocvent […]

Apreciază

29 10 2014
Articole despre negociere de Ştefan Alexandrescu | DISCERNE

[…] Ce înseamnă încrederea (6 aprilie 2011) […]

Apreciază

19 11 2014
Articole despre stima de sine | DISCERNE

[…] Nivelul identităţii (piramida lui Dilts), partea II […]

Apreciază

3 03 2015
Dependenta de cumparaturi | EconomiaOnline.ro

[…] convincer demonstration/modes, convincer representation – arunca o privire la sfarsitul acestui articol) si studiul piramidei nivelurilor neurologice, intrucat prima studiaza foarte elocvent aspectele […]

Apreciază

29 02 2016
Tacticile ascultării empatice | DISCERNE

[…] sufletul omului şi putem face asta doar dacă avem un Cont Afectiv suficient de mare la acel om. Încrederea deschide sufletele şi scoate la lumina adevăratele probleme, unindu-i astfel pe […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: