Brandul lui Gigi

Îl ştii pe Gigi, fierarul din sat? Ei bine, e şi el un brand

Cum , nu-l ştii pe Gigi? Gigi, măi… Ei, hai aşa…

Americanii, ca civilizaţie, se mândresc că au reuşit să « inventeze » nişte domenii care au terminologii complicate dar de fapt se referă la banalităţi cunoscute de toţi. Am să-ţi propun să te gândeşti la următoarea situaţie: într-un sat erau doi fierari. Fiecare avea un anumit număr de clienţi, după nevoile şi preferinţele oamenilor.

Unul dintre ei a început la un moment dat să ia mai mulţi clienţi decât celălalt. Îl chema Gigi. Ei bine, Gigi era un fierar meseriaş. Pe bune. Nu ai auzit? O ştie şi popa, care atunci când s-au stricat furcile cu care lucra, s-a dus la Gigi şi l-a rezolvat în timp record. Un alt sătean şi-a stricat o antenă de satelit şi a dus-o la nea Gigi s-o repare şi, pe o sticlă de rachiu, Gigi l-a ajutat şi-i merge de un an fără probleme. Şi de Gigi mai vorbesc mulţi, pare că e mai îndemânetic decât celălalt fierar, care e mai bun.

De fapt… Gigi e un brand! Nu ţi-ai dat seama?

Şi brandul, după cum observi, este construit de cei care apelează la serviciile lui. Dacă Gigi şi-ar face blog şi sătenii l-ar citi, Gigi ar fi unul dintre exemplele grăitoare ale construcţiei imaginii nu pornind neapărat de la strategia de branding, ci de la percepţia celorlalţi. Cu toate că brandingul, ca proces, este definit contemporan ca implicând direct un plan de comunicare direcţionat, care să respecte obiectivele de brand, construite pe baza atributelor, brandul personal nu este lista de dorinţe pentru Moş Crăciun! Brandul este, în cele din urmă, suma percepţiilor pe care ceilalţi o au efectiv despre tine, indiferent de eforturile tale de promovare.

Sunt companii care au investit miliarde de dolari pentru a se promova într-o anumită direcţie ca brand şi publicul nu a « cumpărat » respectiva alegere pentru că nu se potrivea cu percepţia pe care deja o aveau despre companie/produs.

Un exemplu clasic este când The Coca-Cola Company a introdus pe piaţa internaţională « The New Coke », care era un produs mai degrabă nou decât tradiţionalist, adresat mai degrabă segmentului care consuma « Pepsi » decât obişnuiţilor consumatori « Coca Cola ». Rezultatul?

Vânzările au scăzut drastic. Aşa că au luat acelaşi produs şi i-au pus denumirea « Coca Cola Classic » şi au redresat situaţia. Tot la fel, Marlboro a creeat vreo 6 arome diferite de marlboro. Publicul a fost confuz şi s-a întrebat: « Ce-i asta? », sancţionând vânzările. Au revenit la un singur sortiment, cel clasic, şi abia atunci s-au mai redresat.

Este cazul să înţelegi că, pentru publicul tău ţintă, nu eşti cine vrei tu să fii.

Eşti cine te percep ei!

Nu contează cum percepi tu ce oferi.

Contează cum te percep ceilalţi prin ce oferi tu!

Îţi mulţumesc! 

Happy personal branding!

Ştefan

PS: Pentru o listă de articole pe tema brandingului personal, accesează această listă.  

 

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

5 păreri la “Brandul lui Gigi”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s